Hur man skapar en redaktionell illustration för en tidskrift

Teckna redaktionella illustrationer är en av de saker jag gör för olika tidningar, kundtidningar, redaktionell informationsmaterial osv.  och något som jag verkligen tycker om att göra. Jag uppskattar variationen de olika ämnen ger, och att det både vårdar och uppehåller min kreativitet. Vilket är mitt levebröd, samt artistiska passion. Ibland är det en infografisk illustration om solceller, eller som förklarar det goda med KNX elledningar. Eller om att lyssna på musik på jobbet eller en annan artikel som kan handla om personer som övervakas. Ämnena kan variera en hel del.

Teckning, redaktionell illustration av Stefan Lindblad. Till tidningen Kollega, Unionen
Teckning, redaktionell illustration av Stefan Lindblad. Till tidningen Kollega, Unionen

Vad är det som gör det till en bra redaktionell illustration?

För mig personligen, beror framgången för en bra redaktionell illustration, ofta på om art directorn eller redaktören på tidningsredaktionen eller kommunikationsavdelningen, förstår hur en illustratör kan bidra bildmässigt för att ytterligare lyfta historien och budskapet artikeln handlar om. Det handlar inte bara om att få en bild som åtföljer en text att se cool ut – men det är inte dåligt förstås om den gör det. Det kan också bero på huruvida redaktörerna anser att de bara behöver ”något” för att fylla sidan med. Om de förstår kraften i en bild och hur den kan föra fram budskap på ett starkt intressant sätt. Eftersom detta händer; att bilden endast ses som utfyllnad, och vill detaljstyra för mycket. Jag är väldigt lyckligt lottad över att kunna arbeta med kunder, uppdragsgivare – art directors, redaktörer och andra, som verkligen förstår bildspråkets styrka. Och därmed både vill och ser nyttan i att använda en illustration, en teckning. Och inte bara vilken som helst från en bildbyrå, utan beställer direkt från exemplevis mig som illustratör specifikt, eller någon annan.

Det är till viss utsträckning ett samarbete, där jag som illustratören, tecknaren ges friheten att arbeta kreativt både konstnärligt stilistiskt, utefter vissa parametrar som uppdraget handlar om – artikelns ämne. Och eventuellt lägga till, tydligaregöra något som står mellan raderna. Där kunden, uppdragsgivaren litar på min intuition som tecknare, illustratör och kreatör så pass att jag ges möjlighet att uttrycka en egen stil – inte att kopiera någon annan. Eller detaljstyra varje minsta streck.

Friheten att framgångsrikt skapa något för en tidskrift beror också på om illustratören förstår att jobbet handlar om att illustrera ämnet för artikeln, och inte om att göra ett konstverk för sitt eget ego. Det handlar lika mycket om att berätta artistiskt som det handlar om att stödja en berättelse. Med andra ord: kommunikation.

 

Illustration, foto på tidningen Kollegas uppslag, teckning, illustration av Stefan Lindblad
Illustration, foto på tidningen Kollega, uppslag, teckning, illustration av Stefan Lindblad

Verktygen och hur man ska gå till väga när uppdraget kommit in

Mina verktyg är både traditionella verktyg som pennor, penslar och papper, digitala grafiska programvaror som CorelDRAW, PHOTO-PAINT och Corel Painter. Digitala ritverktyg som ritplattor från Wacom och verktyg i form av en kamera – och kaffe. Efter att ha diskuterat kort med art directorn eller redaktören, brukar jag gå och dricka kaffe på det lokala caféet för att läsa och analysera artikeln – och skissa i mitt skissblock innan jag går vidare till den grafiska programvaran och min dator.

Teckna

För just dessa illustrationer specifikt använde jag Corel PHOTO-PAINT (CorelDRAW Graphics Suite) och min digitala ritplatta: Wacom Intuos PRO Pen Tablet

Efter att ha bestämt storleken på bredden och höjden på illustrationen – en uppgift jag checkar av med uppdragsgivaren, öppnar jag ett nytt bilddokument i Corel PHOTO-PAINT. Ställer in bildstorlek och upplösning på 300 dpi och väljer RGB-färgrymd. Därefter ett 5 millimeter utfall.

Färghantering

Om jag har att göra med en ny uppdragsgivare, frågar jag alltid fråga om de föredrar bilden i RGB eller CMYK, och vilken färgprofil, ICC profil om möjligt, därefter konverterar bilden till CMYK senare. Det behöver inte vara mer komplicerat än så när det gäller färghantering. Men alla vet inte vad färghantering är, och hur viktigt det är.

Om kunden begär att få bilden i RGB, kommer det mesta antingen skapas med färgprofilerna sRGB eller Adobe RGB 1998. Vissa vill att det levereras i CMYK, Om de kräver CMYK, vill jag helst arbeta med samma färgprofil, eftersom jag måste vara säker på att färgerna trycks som de ska – det är detta som menas med 100% ICC complience, vilket stöds för övrigt till fullo av de programvaror jag använder. När jag senare exporterar bilderna som TIFF-filer, ser jag till att bädda in färgprofilerna, markerat i dialogrutan Exportera – i Corel Photo-Paint och CorelDRAW. Och om jag arbetar i Corel Painter kan jag ta in bilden i Corel PHOTO-PAINT innan jag skickar bilden till tryck.

På så sätt ser man till att färgerna ser likadana ut i alla program, inklusive alla program min uppdragsgivare, och senare tryckeriet kommer att arbeta med. På grund av detta väljer jag ofta Adobe RGB 1998, eftersom Adobe RGB 1998 har en större färgrymd än sRGB och konverterar bättre CMYK.

 

Illustration, foto på tidningen Kollega, uppslag, teckning, illustration av Stefan Lindblad
Illustration, foto på tidningen Kollega, uppslag, teckning, illustration av Stefan Lindblad

Ibland använder jag den utmärkta funktionen Colour Proofing Docker/Dialogen i mina program, och skapar en tiff eller jpeg för att skicka till min kund för påseende. Det skapar helt enkelt en Soft Proof som simulerar hur bilden i stort sett kommer se ut när den trycks. Soft proof är inte Hard proof men ger ofta en utmärkt uppfattning att utgå ifrån.

Inte mer teknik tack!

Vill ni läsa mer i detalj alla de steg och processen från start till leverans, som jag använder, läs mer i artikeln jag skrev för Corel Corporation i Kanada ”How to create an editorial illustration for a magazine” >

Runda av

För att runda av – bra kommunikation kräver bra kommunikation. Samarbete och tillit. Frihet och glädje ger helt enkelt inspiration. Och en del kaffe, bullar och den alldeles underbara musiken, soundtrack från exempelvis filmen ”Vicky Cristina Barcelona” skadar verkligen inte.

Vill ni se mer hur jag tecknar, designar och illustrerar, se min portfolio på min webbsida www.stefanlindblad.com | www.canvas.nu

Den här texten skrevs samma dag för min blogg.

Stefan Lindblad
Illustratör, tecknare, grafisk designer

 

 

Kommentera gärna!