Jag designade en ny logotyp, för ett lokalt svenskt företag. Jättekul, men det kom med en bakgrundshistoria.

Illustration, teckning av Stefan Lindblad, 2016.

Ett expanderande småföretag kontaktade mig för att skapa en ny hemsida, samt se om jag kunde göra en korrigering, förbättring mer än en ren omdesign, av deras nya logotyp. Som de beställt av ett svenskt logotypföretag på nätet. De blev lurade.

De hade köpt logotypen, som innehöll både bild och företagsnamnet. Det visade sig vara från ett av de mest vanliga svenska företagen för superbilliga logotyper, med mycket låga priser. De tar 990 för en logotyp. Inte konstigt att småföretag kontaktar dem.

De skriver på sin hemsida att de garanterar en professionell, minnesvärd och framförallt helt unik logotyp, skapad av deras designers.

Som jag alltid brukar göra, så gjorde jag en snabb koll via gamla goda Google och Bing sökmotorer. Några sökord och minuter senare, och klick på fliken ”bilder”, hittade jag min kunds loggas bild – en clipart bild. Som dessutom visade sig finnas på flertalet olika internationella bildbyråsajter med clipart till försäljning för kommersiellt bruk och privat bruk.

På sin hemsida talar de dessutom i en nedvärderande ton om hur vanliga professionella grafiska formgivare skulle vara dyra.

Det tog mig alltså några minuter på en sökmotor för att hitta loggans bild, på otaliga sajter, som de hävdade var unik, och sålde som logotyp till min kund. Ganska icke unikt skulle jag vilja säga. Vilka skojare.

Jag kontaktade min nya kund omedelbart via email, och sade: ”Ni varken kan eller får använda er nya logga”. Och berättade vad jag hade funnit. Samt berättade att utöver att de blivit lurade, nu riskerade få en logga något annat företag i världen redan använde, eller skulle kunna använda i framtiden. Och bad att få skapa en helt ny och unik logga på riktigt. De sade ja.

Nu skapade jag dem en helt ny hemsida, samt en helt ny unik logga från grunden.

Och så hände det!

Vad är oddsen egentligen, otroligt nog, medans min kund sitter på en mässa i Sverige, kliver personal från ett helt annat företag – liknande bransch – in genom entrén, med exakt samma bild till logga. På deras arbetskläder, visitkort, flyer och dekor på bilen. Ganska otroligt, minst sagt.

Min kund skickar ett sms, och säger: ”Tack, vilken tur att jag inte har den loggans bild längre! Jaja, så går det väl när man använder billiga loggor från billiga företag”.

De hade fått betydande extra, helt onödiga, kostnader. Och jobbigt känslomässigt och praktiskt, med att starta sitt nya företag, om de använt clipart loggan. Tänk om de använt den första loggan på kläder, skyltar, visitkort, flyers och så mycket mer. Bara för att sedan fått kassera allt.

Man kan ha olika förutsättningar och tankar runt en logga. Och en budget man tycker känns bra för en. Man kan köpa billigt om man vill, och inte bry sig om sin logga, sitt företags historia, sitt varumärke. Men en sak man högst troligtvis inte vill är att ett annat företag använder exakt samma logga.

Stefan Lindblad

Illustratör och grafisk designer

Gillar ni bloggen, fått tips, och vill supporta, uppskattas alltid en fika. Klicka på kaffe-knappen nedan. Tack! Den tar er till PayPal.




Prenumerera på bloggen via epost

Prenumerera på min blogg via email, lika enkelt att avsluta som att påbörja!