Huawei, kundeservice och kundbemötande är centralt så varför slarva

Ni kanske kommer ihåg iPhone “Bend-Gate” där Apple först inte ville ta ansvar för böjda telefoner. Yep, min smartphone Huawei P10 har böjts, skruvat sig och det efter bara några månader. Och jag fick betala 488 kr helt i onödan. Kundservice at it’s finest.

 

Huawei p10, böjd, skruvad, smartphone, telefon, mobiltelefon, kundservice, kundsupport, huaweip10, huaweimobile, huaweiSverige, huaweikundservice
Min Huawei P10 böjd, skruvad

Huaweis svenska kundsupport fallerade.

På samma gång som detta är min egen personliga besvikelse över hur Huaweis personal på Huaweis kundsupport betett sig så är det något som egentligen inte borde ske ur ett rent kundservice perspektiv. Varför ska en kund behöva betala pengar helt i onödan på grund av personals bristande kompetens. Vilket jag råkat ut för. Det som hände mig borde inte ske och ändå sker det om och om igen hos många företag. Både etablerade och helt nystartade företag borde tänka på hur viktigt det är med korrekt information från början. Att den information man ger är korrekt och till att hjälpa kunden att göra ett bra beslut. Om kunden får en bra upplevelse så kommer kunden tillbaka. För i grunden är det precis det vi själva vill när vi är kund. Så hur svårt ska det behöva vara egentligen.



Fler användare med samma böjda telefon

Upptäckte att några andra på nätet råkat ut för samma sak: böjd skruvad Huawei P10. Det tog min egen Huawei P10 smartphone 2.5 till 3.5 månader att bli böjd, skruvad i övre högra hörnet. Anyone else have their p10 bend?“. Jag förstår fortfarande inte hur det gick till. Men frågan är inte hur det gick till utan hur supporten valde att bete sig.

Egentligen är jag fortfarande glad i telefonen i sig från Huawei. Allt är inte toppen men det är en i grunden bra telefon – om det bara inte var för att den böjt sig, skruvat sig. Jag ser den där böjda, skruvade telefonen varje dag. Och ja, det är inte upplyftande direkt. Det är direkt irriterande.

Jag köpte telefonen via Comvig. Jag betalar 245 i abonnemang + 100 kronor för telefonen. Och får 8 GB datatrafik. Helt okey.
Jag kontaktade Comviq kundservice via deras Chat support samt Huawei Kundservice, Support via Huaweis svenska Facebook. Efter andra påstöten på Facebook så svarade äntligen Huawei.

Huawei p10, böjd, skruvad, recension, review, smartphone, telefon, mobiltelefon, kundservice, kundsupport, huaweip10, huaweimobile, huaweiSverige, huaweikundservice
Min böjda Huawei P10

 

Hur Huawei supports nonchalans och inkompetens kostade mig 488 kr i onödan

Både Comviq och Huawei sade att jag kunde skicka in telefonen. Ingen sade att garantin aldrig skulle gälla för min telefons skada. Comviq skulle ta 390 kr ink moms. Medans Huawei sade: “…några hundralappar om det inte går på garantin. Det kostar att skicka tillbaka telefonen”. Jag valde därför att gå direkt till Huawei. Det lät ju billigare utifall garantin inte skulle gälla. Några hundralappar tolkar man ju alltid som 200 kr.

Här startade problemen direkt. Huaweis support, kundservice borde i det här läget informerat mig om att telefonens kropp, chassi, skal i metall som blivit skruvat och böjt sig inte omfattas av garantin alls, överhuvudtaget. Punkt slut. För det är deras policy enligt verkstan som tog emot telefonen. Om det funnits några oklarheter borde supporten på Huawei själv kontaktat Huaweis licensierade verkstad eller bett mig själv ringa upp verkstan för att få klarhet innan telefonen skickades in. Istället blev jag invaggad att det kunde vara ett garantiärende, trots att det alltså aldrig kunnat bli ett ärende när det gällde skalet. Om inte det är nonchalans vad är då nonchalans och inkompetens egentligen. Jag skulle ju aldrig skicka in en telefon om jag fått veta att min telefons skada aldrig kunde fallit inom garantin. Det faller på sin egen orimlighet.

Förlorade pengar fullständigt i onödan

Verkstan skickade tillbaka telefonen till mig utan åtgärd och jag fick punga ut med 488 kronor fullständigt i onödan. Inte  200, de där “några hundralappar” Huawei felaktigt invaggade mig tro. När jag senare kontaktade Huawei support, kundservice på deras Facebook tog samma person inget ansvar för sitt misstag som kostat mig pengar i onödan. De helt bortkastade 488 kronor jag kunnat investera i något bättre. Tid och pengar verkstan dessutom kunnat lägga på ett riktigt garantiärende. Istället påstod Huawei att Comviq som sålt telefon skulle informerat mig vid köpet av telefon, abonnemanget att skada på skal aldrig skyddas av garantin. Vem har någonsin hört det från en telefonförsäljare. Inte jag i alla fall. Och jag har haft mobila telefoner i över 20 år.

Det är det som stör mig så mycket: Huaweis personals totala nonchalans, inkompetens och slapphet inför att ta ansvar. För vad ska man kalla det egentligen när de inte sköter sitt jobb och sedan inte vill ta ansvar för sina felaktigheter. Huawei är ju egentligen skyldiga mig 488 kronor kan jag tycka. I vilken butik på stan som helst när man köper en vara och det är fel som begåtts så får man sina pengar tillbaka. Det är så enkelt – egentligen.

Ni vet hur irriterad man blir och bestämmer sig för att aldrig mer köpa en produkt från det och det företaget igen. Ja, kanske det blir så. Kanske det blir en Sony Experia eller Nokias Android Smartphones i framtiden. Får se.

Varken min äldre Samsung Galaxy i plast eller min gamla Nokia Lumia har böjts

Om jag jämför med min äldre Samsung Galaxy S4 +4G som har ett skal i plast så har den aldrig skruvats eller böjts. Jag har haft den i över två år. Medans det tog Huawei P10 endast några månader. Och en katastrofal upplevelse av Huaweis support på Facebook.

 

Stefan Lindblad

 



Similar Posts