Linkedin för illustratörer och designers

Illustratör, Stefan Lindblad, illustration, Teckning, illustration, Bageri, Delselius, Stefan Lindblad, illustratör, illustrator, Moleskine, tuschpennor, Urban Sketching, Sketch, Enskede, Gamla Enskede, Enskededalen, Enskede Gård, Dalen, Kaffe, uteservering, Mobil, mobiltelefon, keffemugg, temugg, fika

Min mission, om man så vill, med Linkedin är utöver att få kunder och bygga mitt nätverk, samtidigt att se till att illustrationer och design syns. Ju mer även svenska illustratörer och designers börjar se fördelarna med linkedin, desto bättre. Det finns egentligen inget negativt av att använda Linkedin på samma uppdateringssätt som instagram, ens egen blogg etcetera.

Bara så ni förstår varför Linkedin är bra för oss frilans och anställda creatives: om jag lägger upp mina egna illustationer och därtill hashtags på linkedin, så ser mitt nätverk detta. Och det innebär att även mina kontakters nätverk interagerar och så vidare. Ringar på vattnet helt enkelt. Och det kan generera allt från få till verkligen många visningar/exponeringar – som leder till likes och kommentarer. Och förhoppningsvis leads, uppdrag och vad det nu kan vara man vill använda Linkedin till.

Om jag därtill delar andra illustratörer och designers nyheter, som exempelvis min kompis Thomas Allwins tecknade serie Lady Phantom, så genererar det dels en massa exponeringar/visningar och människors besök till Thomas egen Linkedin profil. Det ger även mig en hel del exponering självfallet, då Thomas eget nätverk, och hans kontakters nätverk får vetskap om likes och så vidare. Det leder tillbaka till mitt inlägg som ringar på vattnet, då det utgår från både min profil, mitt inlägg, samt Thomas indirekt och direkt. Det är verkligen en win-win med Linkedin. Det är inte för inte som anglosaxiska illustratörer och marknader finns på Linkedin. Det ger resultat.

Prenumerera på bloggen via e-post

Prenumerera på min blogg via email, lika enkelt att avsluta som att påbörja!

Svenska illustratörer, grafiska designers och Art Directors är generellt rätt bristfälliga på att använda sig av Linkedin. De flesta verkar leva kvar i uppfattningen att det är en online CV för att söka jobb, endast. Och när de lägger upp något de arbetat med, så är det temporärt under tiden de söker ett jobb, en anställning eller promotar en pressrelease från deras arbetsgivare.
 
När de istället inser att det är de som enskilda individer som ger både dem själva – och deras arbetsgivare – trafik och resultat, då kommer fler av dem börja posta inlägg på ett bättre engagerande sätt. Som sagt, jag är vän med några anglosaxiska concept illustratörer sen flera år på Linkedin. Det har snabbt givit mig insikten att Linkedin är en plats även för creatives: illustratörer och designers.
 
Genom att gå in och klicka på like-knappen och dela och skriva om andra på ens egen feed, gör man dessutom det som rekommenderas för just sociala medier – inte bara skriva om en själv, utan även dela med sig om annat och andra. Det gör att man får en väldig spridning. Och upplevs mer genuin om man så vill.
 

Om du uppskattar min blogg, uppskattas alltid en support-fika, tack!

Buy Me a Coffee at ko-fi.com

 
Stefan Lindblad
Illustratör och grafisk designer

Similar Posts