Sign & Print Scandinavia – min rapport & upplevelser av mässan

Sign & Print Scandinavia, Kistamässan, 2015

Som det så vackert heter: Jag är illustratör och grafisk formgivare och ingen journalist – här är min rykande färska rapport med upplevelser från Sign & Print Scandinavia på Kistamässan strax utanför Stockholms innerstad, 3-5 februari 2015.




Min allra första upplevelse fick jag faktiskt på vägen till mässan. Jag hade tagit tunnelbanan ut till Kista, och gått igenom det utmärkta Kistacentrum. Där plötsligt står kaffevagnen Auel Handmade coffee längs gatan och serverar nyrostat och nybryggt kaffe. Direkt från landet där kaffeplantan ursprungligen kommer ifrån, Etiopien. Läs gärna mina upplevelser av den trevliga bekantskapen här.

Stefan-Lindblad_Sign-Print-Scandinavia_Swissprint_2015

Med en takeaway kaffekopp i handen slank jag in genom entréhallen och tog rulltrappan upp. Min mage kurrade och min första tanke: LUNCH. Men jag tog mig först snabbt in och gjorde lite nedslag och bekantskaper under 10 minuter, för att sen snabbt ta mig mot de Spanska biffarna, gott bröd och grönsakerna, med ytterligare lite kaffe, i mässans restaurang. Efter en behövlig påfyllnad av näring och energi, tog jag mig på allvar in i mässhallen. Det var mycket folk, men ändå möjligt att röra sig omkring. Inte som kaoset på bok & biblioteksmässan i Göteborg.

Det jag slås av efter att ha varit på 3-4 liknande skylt- och designmässor på samma plats de senaste åren, är bristerna hos utställarna i att göra reklam för sina nyheter. Det borde vara prio ett. Alla var i stort sett trevliga, speciellt första dagen när jag var där, innan någon hunnit blivit trött av att stå och prata med människor hela dagarna. Endast ett litet fåtal bör gå snabbkurs i att vara öppen och tillgänglig för en besökare. Det är liksom ett av det viktigaste som finns på en mässa: inte pushig, men inte heller världsfrånvänd och lite svensk svårflörtad a.ka. nochalant alternativt dryg, vända halv rygg till besökarna, typ.

Jag vill som monterbesökare känna mig direkt välkommen. Och inte behöva dra i folk. Vilket hände vid ett par tillfällen. Dock inte för många.

Jag gick runt och kollade i montrarna, och ingen som var i montrarna började prata om sina nyheter. Utan jag själv fick fråga dem om deras nyheter. ”Hej, vilka är era nyheter som ni speciellt tycker att jag ska titta på?”. Lite lätt yrvakna, kanske till och med förvånade, började de berätta.

En av de första montrarna jag kom till var HP. Där var unga killen i grå kavaj i HP-montern motsatsen och snabb med att fånga upp mig. Jag han knappt reagera själv. Som det ska vara. Han måste ha jobbat i butik eller något. Han kunde det där med att fånga in besökarna på ett trevligt sätt. Och vara tillgänglig och snabbt informativ.

HP Page Wide, High Print, Sign & print Scandinavia 2015

Den här är så ny att den inte ens finns att visa ännu. Men i maj på Vespa så kommer den: HP Page Wide, High Print.

Där fick jag berättat för mig om en av HP:s nyheter: HP Page Wide. En helt ny teknik med fasta printhuvuden, och pigmenterad bläck. Och höga galna hastigheter enligt HP:s kille i montern. Dessutom skulle färgerna tydligen ha samma pris, vare sig det är färg eller svartvitt. Vilket förhoppningsvis sänker förbrukningskostnaderna.  Leverans kommer ske under November/December 2015, och demonstreras på FESPA i maj 2015. Och Olsonic AB är återförsäljare.

Se hur lätt det är att få ut nyheter (gratis reklam) om det som ansetts viktigt. Varför inte fler på mässan gjorde så här, det är lite märkligt. Samtidigt verkade jag vara en av de få som sade att jag skulle skriva lite om mässan. Vilket en del tyckte var extra roligt. Att fler skriver.

Schneidler, HP Latex 3000, Sign & Print Scandinavia 2015

I Schneidler montern träffade jag på en från företaget som på ett trevligt och personligt och professionellt sätt kunde ge sin personliga åsikt och dela med sig av sin egen erfarenhet, samtidigt som han gav en snabbkurs på 3 minuter i tryckresultat och visade hur det såg ut. Samt att trycket satt fast, trots att det var vattenbaserat. Vilket inte alltid varit fallet, över tid.

HP Latex 3000, Stefan Lindblad illustration och grafisk design, CorelDRAW Master, Sign & Print Scandinavia 2015
HP Latex 300, Schneidlers monter

Detta är något som jag tyckte återkom på mässan: vattenbaserat. Stort, Grand Format, och vattenbaserat verkade vara en av huvudnyheterna genomgående när jag pratade med folk i olika montrar.




Batteri kommunikation och Cap & Design / AGI LIVE höll igång, varje timme och alla tre dagarna, olika live-presentationer i olika ämnen. Ett av ämnena och presentationerna jag satt en timme och lyssnade på, det var om E-böcker, epub, e-publishing. Intressant att se hur batteri kommunikations föreläsare presenterade det hela. De använder endast Adobes programvaror, medans jag själv nästan uteslutande använder Corel:s programvaror, bortsett från Adobe Reader. Jag själv använder i jobb som illustratör och formgivare CorelDRAW Graphics Suite X7 och Corel Painter 2015. Och för videoredigering och inspelning av Screencapture videos Corel VideoStudio PRO. osv. Det är alltid roligt att se och höra hur andra gör, som de från Batteri kommunikation. Jag själv håller utbildningar i CorelDRAW och Corel PHOTO-PAINT, både till svenska företag och frilansare på svenska, samt på uppdrag direkt från Corel Corporation i Kanada, på engelska. Olika video webinar och inspelningar för en internationell publik. Samt skriver tutorials för Corel på engelska. Man kan alltid lära sig av andra. Jag var där första dagen som sagt, och han skötte sig bra.

Batteri Kommunikation, e-book, eböcker

Expand media är ett företag jag själv fått möjlighet att få samarbeta med vid ett tillfälle, när jag formgav, designade och vektoriserade 33 + logotyper till en backdropp, en skärm till ett event en kund skulle ha i södra sverige. Göthes AB. Expand media var en fröjd att skicka in jobbet till. Det måste faktiskt påpekas. Det var snabb korrekt service, och allt gick som det förväntades av både min egen kund och mig själv. Expand medias man i montern visade på ”otroliga krafter” när han lyfte upp den nästan fjäderlätta och gigantiska skärmkonstruktionen.

Expand Media, Sign & Print Scandinavia 2015

”Lite upp, lite till höger, lite till vänster…” Allting väger trots allt något i slutändan… Expand Medias WindScape, portable media dispaly, som enkelt kunde packas ned i carry on resväska. Perfekt för den som snabbt måste ta sig från mässa till mässa, eller företagspresentation. Snabbt upp och snabbt packa ihop. Den är ny i sverige, och tydligen en succe i stora landet USA i väst. Det kan jag förstå med tanke på all de expo:s de har runt i det landet.

Masterlite, osram, Stefan Lindblad illustratör, CorelDRAW Master, Sign och print scandinavia

Digital Signage med LED och annan ljusarmatur fanns också på Sign & Print

Hexis the battle, Sign & Print Scandinavia 2015

Hexis The Battle på mässan tävlade på med leenden. De här grabbarna fick jobba rejält för att vinna.

Stefan-Lindblad_Sign-Print-Scandinavia_lunch_restaurang_2015

Det var en trevlig mässa. Jag kan rekommendera ett besök även nästa gång. Det jag saknade var mina vänner Ronny och Finn som denna gång inte kunde komma upp till stockholm. Så jag fick själv hålla ställningarna, äta lite lunch och fika.

Hexis sportbil, Sign & print Scandinavia, Stefan Lindblad

Sen var det lite skrämmande att jag på riktigt , på väg ut från mässan, tyckte det var det mest naturliga att nästan – nästan – naturligt att öppna den där bilens dörr och köra iväg. Det blev kommunaltrafiken och tunnelbanan tillbaka hem dock.

 

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk formgivare, konstnär
CorelDRAW Master




Kommentera gärna! - Comment, yes!