Webmaster ensam kvar när webmasterns kund gick i konkurs

När ett företag går i konkurs, ett företag som dessutom var min kund, är det en lite sorglig känsla att vara den ansvarige webbmastern. Tillika den som en gång designade företagets logotyp och design av hemsidan. Det började så roligt 2015 för att dö 2021 av en pandemi. Det blir tomt. Alla drog och ensam står man kvar, och fick inte betalt, typ.

Det är sorgligt och lite tomt att se kontaktförsök från tidigare köpare av företagets tjänster via företagets hemsida hur kunder vill ha sina pengar tillbaka, medans andra vill köpa företagets tjänster, i tron att företaget finns kvar. Ingen som svarar dem. Och där är man den siste på plats som den frilans webmaster man en gång var anlitad som, utan krav på att göra något som att informera.

Dels har jag själv som tidigare leverantör en fodran (obetald faktura) på företaget, min tidigare kund, som aldrig kommer bli betald. De pengarna är förlorade. (Jag har haft kontakt med kronofogden och konkursförvaltarna, såklart). Samtidigt ser jag en total brist på information om att företaget gått i konkurs, och vart kunder och leverantörer kan vända sig. De hoppas fortfarande få tillbaka sina tusenlappar de lagt ut.


Mitt råd till konkursförvaltare är att informera på hemsidan

  • Skriv snabbt på ett konkursat företags hemsida att företaget gått i konkurs

Det konkursade företagets hemsida är inte längre mitt ansvar. Jag är bara en frilans. I min kontakt med konkursförvaltaren nämnde jag direkt att jag har en fodran om obetald faktura, samt att jag är den som designade loggan, designade hemsidan och skött om uppdateringarna av hemsidan – tills konkursen.

Mitt erbjudande till dem var då: “Om ni som konkursförvaltare vill att jag informerar på hemsidan om att företaget gått i konkurs, så företagets kunder och leverantörer vet om detta, säg till så skriver jag det på hemsidan. Innan jag lämnar den till sitt öde”. Jag fick inget svar bortsett deras: “Antingen stänger vi bara ned hemsidan eller så får vi återkomma”. De återkom aldrig. Och hemsidan är fortfarande uppe.

Utöver att jag har en fodran på företaget för obetald faktura, svarade jag på alla frågor juristerna hade, och jag gav dem alla de kontaktuppgifter jag har till ägaren av företaget. En ägare som över en dag slutade svara på mina email, sms och telefonsamtal. Inte betalade min faktura, men ändå bad om mer support i två månader till konkursen och tystnaden.

Frustrerade tidigare kunder – och förhoppningsfyllda som vill bli nya

Samtidigt visste jag som tidigare webmaster, att företagets kunder vill ha sina pengar tillbaka för uteblivna tjänster hos det konkursade företaget. Tystnaden de möts av måste vara mycket frustrerande. Samtidigt som andra fortsätter vilja köpa deras tjänster. Behov av tjänster som ökar igen nu när pandemin lugnat ned sig. Det var pandemin som slutligen dödade företaget. Vem vet, det kanske hade konkat ändå, men pandemin och människors jobba hemma blev definitivt slutet, 1.5 år senare.

Uppdaterade hemsidan – företaget i konkurs

Efter en månad utan åtgärd från konkursförvaltaren tog jag själv ett beslut. Människor vill ha och behöver få information. Jag loggade in en sista gång på hemsidan. Skrev på företagets hemsida ett blogginlägg samt text på framsidan: “Företaget xxx har gått i konkurs. För mer information.. besök…” med länkar till sidorna Kreditrapporten och Merinfo.

Med denna enkla information om konkursen och länkar till vart de kan vända sig för mer information hoppas jag en del åtminstone får information som tar bort en del av den frustration de säkert känt i flera månader. Jag loggade in och loggade ut för sista gången för att uppdatera det där företags hemsida.

Stefan Lindblad

Similar Posts