Zlatans bok & marknadsföring
Jag gillar film, men jag gillar inte filmtrailers som berättar för mycket och visar alla high lights ur filmen. Två känslor – en att filmen verkar så dålig att den måste sälja filmen med så många high lights. Och den andra att jag blir besviken då min filmupplevelse blir förstörd i det fall jag går och ser filmen. Många film trailers får mig därför att inte gå och se filmen, helt kontraproduktivt. Därför vill jag helst slippa se filmtrailers numer.
Zlatan Ibrahimovic och David Lagercrantz bok har när jag skriver detta inte kommit ut ännu, men trots det har Bonniers förlag känt sig tvingade till att släppa så mycket från boken att hela läsupplevelsen kan vara förstörd. Jag vet inte om jag hade köpt boken eller ej, och då är jag ändå målgruppen då jag uppskattar Zlatan som fotbollspelare, men vill jag läsa den nu när Bonniers släppt godbitarna, det sensationella som är skälet till varför så många hoppats på denna bok till att börja med.
Som jag förstår det sade en sportjournalist (på TV4 nyhetsmorgon) från expressen att expressen, en bonnier ägd tidning, hade kommit över material från boken, och sade att de tänkte skriva om det hela vare sig Bonnier förlag ville eller inte. Varpå Bonnier förlag tydligen gav lite material till Aftonbladet så att det blev lite rättvist, enligt sportjournalisten.
Men är detta okey gjort mot författarna Zlatan och David Lagercrantz? Är det okey gjort mot läsarna som tänker köpa boken? Vilken läsupplevelse får de nu? Å andra sidan, kommer de som köper boken nu koncentrera sig på annat i boken? som kanske är minst lika intressant men mindre kontroversiellt?
Med andra ord en djupare läsupplevelse?
Varför marknadsförs film och i det här fallet en bok, så brutalt att spänningen som får en att vilja spendera pengar och läsa så fullständigt försvinner?
Varför trashar tidnings- och TV media sönder en läsupplevelse så brutalt? För att sälja lösnummer av sina tidningar självklart och att känna att de var först ut med scoopet. Men ändå…
Som tidningsläsare hade jag läst med samma intresse tidningarna, om de kunnat hålla sina fingrar från tangentborden nån vecka till. Då hade de respekterat sina läsare och bokens läsare. Men som sagt nu fungerar inte mediavärlden på det sättet.
Just nu läser jag inte sportsidorna i pappersform, men det är svårt att inte läsa onlineversionerna. Jag är besviken och blir mest förbannad på att de inte kan respektera bokens författare och framtida läsare.
Aftonbladets onlinebokhandel>
DN online bokhandel>
Stefan Lindblad
Illustratör, bokomslagsformgivare, vektoriseringar & konst
http://www.canvas.nu/