Hur kan vi göra business igen, nu
Med all business till synes borta, slut och nedstängd, hur kan vi göra buisness igen redan nu. Mitt i Corona stormen. Hur får vi tidigare kunder, etablerade och nya kunder, nu. Och samtidigt följa folkhälsomyndighetens riktlinjer.
Om ens företag rasat samman, gått i konkurs så är det inte mycket att göra. Eller? Om ditt företag sitter med höga fasta kostnader som hyra och löner, och inga kunder kommer till ditt företags lokaler, då kan du inte göra så mycket. Eller?
Ställ flera frågor efter varandra. Lyssna. Tänk konstruktivt och prata affärer och möjligheter med likasinnade som oliktänkande. Se vad ni kan göra mer av, förbättra och förnya er. Vem vet vet, kunderna kanske är kvar medans ni tror att de försvunnit.
Låt oss ställa frågorna om vad vi kan göra, förändra, förbättra och eventuellt bara övervintra. Jag vill inte påstå att jag sitter med alla svaren. Jag ställer frågor själv. Försöker komma fram till nya infallsvinklar. När jag upplevde finanskriser på 90-talet och in på 2000 talets början, samt 2008, satsade jag än mer på nya kunder överallt. Medans frilans kollegor till mig gick i konkurs eller lade ned sin verksamhet helt, och bytte karriärer. Min egen inställning är att inte gå i konkurs. Snarare övervintra och så gott det går fortsätta som tidigare. Och se om jag kan hitta nya sorters uppdrag. Så som jag gjorde då.
Att övervintra är långt ifrån möjligt för alla företag idag. Men de som kan borde kanske fundera över om det är möjligt. Men det är endast möjligt om ekonomin inte är ett hinder.
Hur kan vi göra affärer idag, mitt i stormen. En del gör det redan. Speciellt de som tillverkar och tillhandahåller det som efterfrågas. Enkel matematik. Men även de som ser nya möjligheter och ser genomförbara lösningar på problem.
Det är viktigt att börja tänka i nya banor. Se realistiskt genomförbart utan att hålla i bromsen för mycket. Sätta sig ned och kanske skriva ned sin nuvarande affärsplan. Se över ens företags produkter och tjänster lite närmare. Lite som när man en gång startade sitt företag. Ta reda på igen vilket sorts företag man är idag. Sen vad man varit och kanske vill bli. Och vara pragmatisk i början. Strikt se över ens spelplan man har framför sig. Hur ser marknaderna ut. Vilka möjligheter finns det. Vilka är svårigheterna, problemen som man ställs inför. Vad är det som gör att ingen frågar efter en. På vilket sätt har allt förändrats och kan man förhålla sig till det, konstruktivt. Därefter se närmare om det finns något som fortfarande efterfrågas av kunderna.
Allt handlar inte om kaféer och restauranger, men låt oss se på dem som ett exempel
Om så många kaféer och restauranger inte får kunder att gå till dem längre. Och kanske går i konkurs som resultat, hur kan vi då erbjuda kunderna maten och drycken – ta den till dem. Men vad händer om de bara som idag sitter hemma och jobbar, eller på kontorens fikarum med matlådor?
Om Uber Eats och Feedora kan köra hem maten till kunder, men den servicens möjligheter ändå inte räcker, ingen loggar in och köper vad göra då? Kanske fysiskt ta er till kundernas arbetsplatser. Kan ni ta er med en sorts foodtruck eller annan lösning till gatan där kunderna är. Många arbetar hemifrån även utan Corona Coved-19. Och nu definitivt.
Gå runt en vecka på gator i villaområden och informera om ert företag och ta beställningar. Kör sedan samma gator i två veckors tid eller mer för att få folk att komma ihåg att ni finns. Skapa ett behov, skapa en upplevelse. Med andra ord inte ett reklamblad de slänger. Utan ni på plats i egen hög person. Och avstånd och ansiktsmask kanske? Därefter kan exempelvis Uber Eats eller liknande köra ut maten åt er. Ta er till kunden, om de inte kommer till er lokal. Gör det till en trevlig gemytlig upplevelse. Inget tjo och tjim, utan inge förtroende och trygghet och att det känns roligt och trevligt. Skicka inte dit en sur gubbe att göra detta eller ens en poppig kille eller tjej på 18 år. Utan en service-inriktad person som förstår att lyssna in och ge er råd om vad kunden responderar på. Vad sade kunden, hur reagerade de. Få information som ni kan omvandla till en bättre tjänst för kunden. Se den som möter kunden som en viktig person. Tänk på renlighet, alltid nya rena kläder och deodorant – det är virustider. Och det ger ett bättre intryck i allmänhet. Fallera i första intrycket och ni har kastat bort tid och pengar. Inget slarv. Inge den där tryggheten och professionalismen.
Cykla eller promenera. Kolla in de där mopedburna kaffebilarna som inspiration. Cykel med låda och mysig kaffemoped ger mer community känsla än en skåpbil som är skitig.
Om de ändå inte går ut på gatan och handlar av er, vad gör man då? Ja, då får man försöka övervintra. Om ni slipper konkurs, och vilar verksamheten kan ni förhoppningsvis liksom en gång Scania stå redo när marknaden och möjligheterna kommer tillbaka. Er permitterade eller avskedade personal kanske vill komma tillbaka.
Är ni hantverkare, se om ni i ert eget bostadsområde eller villakvarter med omnejd, har potentiella kunder som responderar positivt om ni följer samma idé som just nämnts. Kanske det fungerar för er också.
Gå tillbaka till affärsplanen. Se om ni ställt frågan till era potentiella kunder: Vad vill ni ha. Och vad skulle göra att ni känner trygghet i att att handla av oss igen? Hur får ni dem att komma till avslut. Att göra ett köp.
Försök se vad kunden efterfrågar. Och sen fundera över om ni rent praktiskt, affärsmässigt och enkelt kan uppfylla detta.
Jag gick till frisören men gick inte in – med mask hade jag säkert gått in
Exempelvis, om ni är frisörer använder ni frisörer ansiktsmask? Det spelar ingen roll egentligen om masken skyddar eller inte, om ni tror på den eller ej, det är ändå en fin gest och signal om att man bryr sig om sin medmänniska, kunden. Jag använder inte ansiktsmask själv. Trots att jag tror att den kan skydda ibland. Dock praktiserar jag avstånd och handsprit. Jag skapar utrymme.
När frisören jag brukar gå till inte använde ansiktsmasker, blev min reaktion – jag väntar ett tag till. Jag klipper mig inte ännu. När jag senare såg ett svenskt nyhetsinslag från USA från just en frisörsalong, så satt kunden utan ansiktsmask, medans frisören använde ansiktsmask och engångshandskar. Där hade jag inte tvekat att gå in för att få en klippning. Jag hade blivit en kund.
När jag gick in på två kaféer i Globen så hade ingen i personalen vid kassan någon ansiktsmask eller handskar. Dock vet jag att just ett av dem alltid använder handskar och liten mössa för att hålla bort hår från att falla i maten, när de tillreder den i sitt kök. Medans det andra kaféet inte ens gör det. Och vilken trygghet inger det, i dessa tider. Skulle det inge förtroende att ha mask eller handskar för de som tar emot beställningar, möter kunder?
En viktig sak i all business är att kunder ska känna sig trygga och välkomna. om de inte gör det, så går de någon annanstans. Speciellt i virus tider
Kommentera gärna på min företags Facebook sida eller LinkedIn
Stefan Lindblad
Illustratör
Egen företagare frilans sedan 1997