Kylning och fläktar är vad som gör din dator håller i flera år

Rekommendera mina senare blogginlägg om laptops och kylning. Jag har helt enkelt lärt mig mer om laptops. Läs här: ”Bäst laptop för illustratörer är en fråga om teknik.

En kanadensisk kaffe/te mugg jag fick från Corel, efter mitt besök hos Corel Corp i Ottawa Canada. Corel, utveklare av CorelDRAW, Corel PAINTER

Jag har haft minst två bärbara datorer, både från HP, som gått sönder på grund av den interna fläkten. Den senaste HP -laptopen, gick sönder två gånger dessutom. Första gången fungerade den i ett år, sen kom samma problem tillbaka – skärmen gick och blev bananas. Och ingen av gångerna kunde de säga exakt vad som orsakade problemet. Men andra gången problemet kom tillbaka, ett år efter HPs reparation, ville inte HP längre hjälpa till.

Så jag gick och köpte en utmärkt DELL Inspiron Laptop. Men HP:n, den blev helt enkelt inte helt diagnotiserad av HP:s serviceavdelning, på huvudkontoret i Stockholm. Men med tanke på det nu, två år efter den gick sönder, verkar fungera okey när man använder en kylplatta från Targus med dubbla fläktar, för cirka 2-300 svenska kronor, har fått denna gamla HP att fungera igen. Denna gång verkar det definitivt vara den interna fläkten. Jag har lärt mig, att den Business-modell laptop jag köpte från HP, hade en fläkt, som även krävde byte av moderkortet, då allt var så integrerat. Så mycket för en top-of-the-line laptop när den var ny.

Då den nu verkar fungera hjälpligt, använder jag den nu mest för att beta-testa grejer, programvaror, och att finnas till hands, som en sista utväg, skulle min nuvarande Dell laptop bryta ner. Medans inköp av ny fräsch laptop skulle behövas inhandlas.

Eftersom svenska Dell, har mycket att önska från deras försäljnings-, kundservice avdelning, som fortfarande inte återkommit om hårdvarusupportavtal till mig, för att ge mig en uppskattning av vad ett utökat hårdvarustöd för min Dell Inspiron 7520 Laptop skulle kosta, måste jag vara bättre beredd denna gång, om något skulle hända min nuvarande Laptop från Dell. Den tekniska supporten på svenska Dell är faktiskt riktigt bra – de är inte anställda på Dell dock… men svenska Dell kundservice och säljavdelning har återigen visat att de inte är tillräckligt bra. I stort sett urusla. Som exempel: både den jag pratade med per telefon och senare chat supporten på Dell som gav mig en direkt e-mail adress, har som sagt inte återkommit. det är flera veckor sedan. Visst, jag kan återkomma en fjärde gång till dem, men tålamodet är slut. Jag har haft att göra med dem för två år sedan. Bland det mest bisarra jag varit med om faktiskt. Men när jag gör köper en riktig Dell-maskinvara, så har deras produkter alltid hållit alldeles utmärkt. Vilket gör att nästa dator säkert blir en Dell. Men det är BARA baserat på deras hårdvara, deras produkter. Inte deras tjänster. Jag kan inte förstå varför svenska försäljning och kundservicen är så undermålig. Det bör vara något Michael Dell skulle titta närmare på. 

Hur som helst, tillbaka till reparation av din bärbara dator, oavsett märke. Jag skulle inte tveka att reparera en stationär dator, desktop, helt själv. Men en bärbar dator, det är en helt annan sak. Det är alldeles för många skruvar och specialskruvmejslar osv som behövs inköpas och fixas. För mycket som jag själv skulle kunna skada när jag försöker fixa något. Laptops är knepiga helt enkelt under huven. , det är viktigt att ha kunskap om vilka lokala verkstäder (PC Enter) man ska gå till. (ps. de på PC Enter skulle må bra av lite mer alert personal som svara på telefon dock). Och kontrollera priserna. Jag var som ett exempel ganska överraskad två år sedan, då en reparatörs butik gav prisuppgift för att byta fläkt på min gamla HP till priset av en helt ny dator. För i stort sett samma pris jag en gång köpte HP:n för.

Videon på Youtube nedan, tillsammans med en lokal verkstads prislista, visar att det är ganska lätt att ersätta en fläkt på en Dell Inspiron, den modellen jag har. Vilket gör att det där med hårdvarusupport från Dell helt plötsligt inte kanske behövs. ( En förmodad missad försäljning av Dell på grund av deras undermåliga sälj- och kundservice).

Troligtvis kommer jag inte byta en fläkt själv – jag vet inte var jag kan köpa en bra och korrekt fläkt till att börja med, och tid är pengar. Och bättre att en yrkesperson för göra jobbet.

Den här videon nedan, visar dock verkligen hur enkelt det är, och en mycket bra pedagogiskt gjord video dessutom.

Kylning är nog, utan att ha några vetenskapliga undersökningar bakom mig att backa detta uttalande, en nog en av de mest troliga orsakerna till varför en bärbar dator sluta fungera. En bristande kylning kan få saker att bli för varma, och till och med smälta. Och om det inte kostar för mycket att fixa det, så varför inte göra det. Enligt telefonsamtal och webbsida hos det svenska företaget i Stockholm, skulle bytet ligga på ca 700 – 1500 att. Och ett hårdvaru- supportavtal på Dell ligger troligtvis runt 1000 och uppåt för ett år.

Dell Inspiron 15R (5520/7520) CPU kylfläkten Replacement Video Tutorial

Ett litet tips: även när du använder en kylplatta som den från Targus på bilden, eller något annat märke, föreslår jag att placera en liten påseklämma, mellan den bärbara datorn och plattan i fronten. Det lyfter upp den bärbara datorn och skapar ännu bättre kylning, låter förbättrar luftflödet, får luften att cirkulera bättre.

, kyla folk, that´s the shit! Börja med att köpa dig en bra kylplatta för din laptop, Laptop cooler. likt den som min från Targus. Jag känner en kille i USA som byggde ett intressant skräddarsytt kylboxsystem åt sig själv, för sin gamla laptop. Och 8-10 år senare så fungerar hans laptop 17 tummar alldeles utmärkt att jobba med. En laptop kanske har en 2-3 års livslängd normalt. Vilket gör att Intels nya processorer och deras behov av kylning är så intressant. Kylningen är som sagt alltid det som är så viktigt att tänka på. Särskilt om du dagligen arbetar med bärbara datorer så hårt som jag gör, som illustratör och grafisk designer.

 

Stefan Lindblad
Illustratör, tecknare, grafisk designer & konstnär
www.stefanlindblad.com
www.canvas.nu

Similar Posts