Service detta bortglömda koncept
Jag gick in på bensinmacken Circle K, gamla Statoil i.. söder om söderort, Stockholm. Köpte en grillad korv för 20 kr, och en kokt wienerkorv med grovt bröd för 10 kr. Och avslutade med en liten fika med toscabulle för 25 kr.
Och möttes av en klassiskt dålig service, illa demaskerad till bra.
Och berättade för personalen, en blond kille och tjej, att grillade korven hade en kompakt konsistens, och att toscabullen hade behövt 1 minut till i ugnen. Men jag ville inte ha nått nytt. Bara informera.
Killen sade att korven inte var dålig – inte för att han ätit samma grillkol som jag, utan det konstaterade han bara. Och tjejen svarade gällande toscabullen: ”Du kan ta en ny”. Jag svarade att de såg likadana ut, lika ljusa. Och säkert hade samma lätta ogräddade konsistens.
”Ja men du kan ta en ny. De bakas inte här”. Nej tack, men ni kan ju nämna det för de som bakar bullarna, svarade jag igen. ”Nej, jag kan inte det, du kan ringa någon av de andra högre cheferna , och ta det med dem”.
Och där är vi. Det är detta som kallas service i Sverige. Det jag själv lärt mig om service, och vardagspsykologi i handeln, servicesektorn, det är att det killen och tjejen skulle gjort, var att inte avfärda mig på det sättet. Och istället svarat: ”Tack! Vad snällt att du berättade. Jag ska skicka vidare information till mina chefer. Hoppas det kan fixas till nästa gång”. Sen om hon och han gjorde det, det är en annan sak. Men jag som kund hade inte känt mig överkörd och avfärdad. Utan snarare sedd. Istället kommer jag ihåg dessa två som nonchalanta. Och inte helt kul första val av bensinmack nästa gång.
Denna gång var det Circle K, nästa gång är det ett annat företag. Det är inte företaget i sig, utan chefers brister i att utbilda sin personal. Som vanligt.
Stefan Lindblad
Illustratör & grafisk designer