| | |

Skriver din favorit-Ai de texter du använder, fortfarande?

Skriver din favorit Ai de texter du vill använda, fortfarande? Skriver du promts och förundras – tänk om. Sluta. En av de kunder jag designade en webbsida till, för ett tag tillbaka sen, ville konstant låta en Ai skriva all text. Den skulle senare redigeras. Anpassas. Göras om så att den blev ”mänsklig”.

Resultat: ingen webbsida jag skapat åt en kund, eller mig själv, har haft så dåligt resultat, tidigare, i Google/Bing sökmotorerna. Är det Ai-texten eller är det allt skräp skapat av Ai-promter och annonser som skapat detta dåliga resultat. (Den här kunden sticker ut).

Så, latheten bedrar, kan man kanske säga.

Nu är frågan är kunden villig att se resultatet av detta och göra jobbet – skriva texten själv, anlita en kompetent skribent eller copywriter. För mitt SEO-arbete innebär inte att skriva texter av längre karaktär. Jag kan endast peka på skälet till ett sämre resultat men kan inte trolla med material jag inte har att arbeta med. Företaget i sig säljer riktigt fina kvalitativa produkter. Men vad gör det när alla annonser och Ai på google och bing tagit över.

Sen är SEO även det en generator av sämre resultat, då det kan hitta för mycket av likadant.

Sökmotorerna blir allt sämre på att hitta äkta och användbart innehåll



Citat ur dagens DN, journalist Kristofer Ahlström (Dagens Nyheter).


””Sökmotorerna blir allt sämre på att hitta äkta och användbart innehåll för att möta användarnas behov av information”, slår en tysk studie fast. Enligt en expert som affärstidningen Fortune intervjuat är Googles sökresultat de sämsta som setts på åtminstone 14 år.”

Tänk på det en gång till.

En annan kund är i en bransch med mycket hög konkurrens. En bransch som väsentligt ökat annonseringen på Google. Resultat: säkert 10+ första ”sidorna” på Google är fyllda med annonser om just denna bransch.


I det myllret av annonser tar det min kunds kunder 3-10+ sidor av annonser att bläddra sig igenom, innan min kunds webbsida hittas. Med tanke på mängden annonser vi ändå pratar om, är det plötsligt inte så pjåkigt resultat. Men, kunden måste börja annonsera. Hoppas nu bara att de kampanjerna syns bland alla andra.

Sen har vi då, sånt Google och Bing inte gillar – Ai-genererat material. De kan inte gilla detta i längden eftersom Google snart kan bli en vit dvärg om de inte gör något (”vit dvärg, sök på Google/Bing). Google & Microsoft erbjuder egen ai…

Dagens DN artikel är tankeväckande av flera skäl. Den är värd att läsa – nu. För vill du nå ut till dina kunder är Ai kanske inte alltid din nya bästa kompis.


DN, citat: ”För vanliga nätanvändare orsakar det flera problem. Till exempel har det blivit svårare att söka på nätet – under skikten av annonser och sponsrade produkter väntar ett trögvadat sjok av opålitliga träffar och algoritmiskt gillrade fällor”.

Linkedins knapp nedanför texten jag nu skriver: ”Skriv om med Ai”. Vilket hån. Ironiskt, nej. Syniskt, ja. Lathet, snålt, stort ja.

Länk till artikeln i kommentaren nedan. Eller, gå till DN och sök efter ”AI-skräpet tränger undan det som skapats av människor”. Publicerad 6 maj, 2024.

Stefan Lindblad
Illustratör, konstnär

Similar Posts