| | | | |

Vad är VR, AR, MR och XR? Min illustration tecknar en bild av framtiden som är här

Ur ett rent personligt användarperspektiv, nej, jag har ingen fysisk manick, apparat där jag använder mig av AR/VR/XR/MR i min verksamhet, eller ens privat. Men jag kan teckna. Och en sån teckning – VR World kan ni se här på min webbsida.

I min illustration tecknas en bild av framtiden som vi upplever den, fysiskt och det som vi ser men inte kan ta på. Men ändå kan uppleva.

Jag är ingen expert som tillhandahåller tjänsterna utan jag tecknar just illustrationer och beskriver och förklarar i bildform. Bokstavskombinationera står för: Vr = Virtual Reality, AR = Augmented Reality, MR = Mixed Reality och XR = Extended Reality.

Det får en ju lätt att tänka science fiction i böcker, comics och filmer baserade på historier av bland annat geniet Philip K. Dick. Historier som blivit film och tv-serier kan nämnas: Man in the High Castle, Blade Runner, Total Recall, Minority Report, A Scanner Darkly och en hel del mer. Här min take on the subject som det heter – i illustrationsform.

Men vill man se en film eller tv serie exempelvis, via ett par VR glasögon? 3D glasögon på biograferna i papper gick väl sisådär. Virtual Reality på huvudet i en stor biosalong kanske låter spännande. Men skulle det ge oss den där gemenskap vi får med några vänner, familj och en hel drös främlingar om vi inte kan se varandra tittandes på en stor skärm. Eller så kanske det är precis det som framtiden vill ha – en sorts totalupplevelse. Sen är frågan om det räcker med VR.

VICE media/ Magasin under Tribeca filmfestival gjorde för ett antal år sedan sin djupdykning om VR och filmskapande – VICE Virtual Reality.

Click to view the video reportage at VICE magazine about VR

Men handlar allt om film? AR – Augmented reality – det vill vill säga Förhöjd och eller förstärkt upplevelse – kan vara något som vissa företag kan ha användning av för att utbilda sin personal. I onlinemagasinet Buisness tar man upp mer om vad detta handlar om.

Ta Pokemon Go som exemepel. P-Go erbjuder en sådan upplevelse där företaget utvecklar och sedan säljer mobilspelet som går rakt in i människors smartphones. Sedan går de runt i den fysiska verkliga världen, mitt ibland oss övriga. Där nästan alla känner ljud, dofter. Och kanske köper kaffe och en kardemummabulle. De får lära sig se upp för tokiga bilister – eller bilister får se upp för irrationellt promenerande människor med smartphones. Spelare som går omkring och jagar efter monster i Go. Jag minns själv hur jag upptäckte människor i klungor ute sent på kvällar och nätter, tittandes på sina skärmar. Medans min hund undrade över vad dessa människor höll på med.

Illustratör, Artist
Stefan Lindblad

Similar Posts