Använda mönster som textur i en tidningsillustration

Många gånger när jag arbetar med illustrationer och design, i CorelDRAW och PHOTO-PAINT använder jag en textur som jag lägger till. När jag arbetar med en illustration för en tidskrift, och jag känner att det skulle vara bra med en grunge effekt, eller helt enkelt någon sorts kontrast till bilden, kan en textur lyfta bilden det där lilla lilla extra.

Nyligen gjorde jag en redaktionell illustration för tidningen ”Kollega”, nr 2, 2013 (Unionens tidning). Artikeln handlade om att lyssna på musik medan man arbetar. Om det var en hit eller inte.

Jag ville göra en färgglad bild med en bakgrund med pennlinjer som en penna som flyter omkring som ett slags mönster. Jag gjorde pennstrecket med min Wacom Intuos 4 penna. och ritade den på fri hand. Men jag ville också lägga till något annat som en avslutning som förhoppningsvis lyfte illustrationen det där lilla extra som jag nämnde tidigare, Och det blev texturen som jag applicerade på en större del av illustrationen.

Detalj som visar texturen, illustration av Stefan Lindblad

Jag skapar mina egna texturer. Jag går ofta ut med min kamera och tar bilder av betongväggar, smuts, gator asfalt och så vidare. Därefter tar jag in dem i Corel PHOTO-PAINT för bearbetning. För att senare använda dem i olika illustrationer och grafisk form i både CorelDRAW och PHOTO-PAINT.

För denna illustration använde jag en av de texturer jag tidigare gjort, och vilken jag dessutom säljer som del i ett litet Textur-paket för ett blygsam pris, modest minst sagt. Den finns i min egen online webbutik. Skulle du köpa textur-paketet, är priset hälften av vad en kopp kaffe på kafe brukar kostar. Det är en nedladdnings produkt. Betala säkert med bankkort, Visa, Mastercard osv. eller konto via PayPal och Payson. Välj valuta i den övre menyn (Klicka svenska flaggan i menyn om texten inte är på engelska, butiken är tvåspråkig) Paketet heter Corel PHOTO-PAINT & CorelDRAW konsistens Pac 1

Hur som helst, jag gjorde texturen, mönstret med transparent bakgrund, vilket gjorde mönstret/texturen lätt att använda. Lätt att flytta runt och placera där jag kände att den passade bäst. Jag skapar alltid mönster/texturer i en högre upplösning, aldrig 72 dpi. Så att jag kan använda dem i en högupplöst bild utan problem. Vilket är viktigt med en redaktionell illustration som ska tryckas på papper. Skulle jag bara behöva 72 dpi, lägre upplösning anpassad för webb, kan jag lätt  ”resampla” det i efterhand.

Denna illustration gjordes helt i Corel PHOTO-PAINT (CorelDRAW Graphics Suite). När den i stort sett var klar och bara mönstret skulle appliceras, importerade jag mönstret, och lade det på ett separat objekt/skikt (lager) i ”Obejcts Docker”. Jag ändrade färgen på texturen/mönstret. Provade mig fram med ”Merge Mode” (Blandningsläge) och ”Multiply”, men valde slutligen endast att ändra opaciteten/transparansen. För att få mönstret att kännas lite lättare.

När allt detta var gjort, exporterad jag illustrationen till en TIFF (300 dpi) fil, CMYK och skickade det till tidningens Art Director.

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk formgivare
www.canvas.nu


Corel


Corel

Kommentera gärna!