Hur Nokia förlorade en repeatkund som gick till Samsung istället

En Uppdatering (a positive update) : Efter att jag skrev denna bloggtext och twittrat med Nokia Care UK fick jag till slut kontakt med Nokia Sverige. Det som skedde var att jag lämnade in telefonen på inrådan från Nokia (Microsoft mobile devices) Sverige, hos min telefonoperatör TRE:s butik. Nokia tog Min Nokia Lumia 800 och gick igenom den. Efter 2-3 veckor fick jag en helt ny telefon. Till och med en nyare modell! då Lumia 800 troligen inte finns kvar längre. Jag är nu glad ägare av en nyare Nokia Lumia 920 (svart) + min nyare Samsung S4 +4G. Och nu kan jag lita på Nokia/Microsoft igen.

Dessutom fick jag lite upprättelse då ett problem jag bland annat påtalat till TRE och Nokia och Telecareservice men som tidigare inte tagits på allvar och åtgärdats, hade upptäckts och nu äntligen åtgärdats, då jag läste rapporten från Nokias verkstad/reparatör. De hade upptäckt att skärmen blev svart och inte kunde användas då samtal pågick. Tillsammans med laddningsproblematiken. Varför Telecareservice konstant struntade att göra något åt detta, eller varför TRE:s butikspersonal inte ens skrev ned i ett av inlämningstillfällena var i sig en skandal. Som de inte brydde sig om.

——————————————————————-

Vem har inte varit missnöjd med en produkt eller tjänst i sitt liv. Troligtvis alla människor. Det är ingenting unikt men inte desto mindre en otrevlig upplevelse.

Min upplevelse som missnöjd i detta fall har med Nokia Lumia i detta fall sepcifikt Nokia Care och Telecare Service att göra och deras totala brist på intresse att ha en nöjd repeatkund. När feature phones ”vanliga” mobiltelefoner var mer på ropet så hade jag en gång en Nokia. Jag köpte oftast antingen Ericsson, Sony Ericsson, Nokia och Siemens vid ett tillfälle, Samsung och Technophone som för övrigt var min allra första mobila telefonmodell.

När jag bestämde mig för en Smartphone så valde jag att ta antingen en Sony Ericsson Smartphone eller en Nokia. Alternativt en Samsung. Men definitivt inte en Apple Iphone. Jag ville ha något inte alla andra hade och en telefon från ett företag som tidigare alltid levererat telefoner jag kunnat lita på. Som en Ericsson och Nokia. Och en snygg designad telefon.

Jag valde den helt nya Nokia Lumia 800 Whindows phone när den kom ut. Och jag gillade både telefonens design och operativsystemet Windows 7. Det var nytt, annorlunda och snyggt. Det kändes ”nytt och framtida”.

Idag har jag köpt en ny telefon. En Samsung Galaxy S4 +4G. Inte S5 utan just S4 +4G. Och den fungerar utmärkt. Men varför?

Min äldre Nokia Lumia 800 fungerar inte att ladda. Och detta problem med laddningen av Nokia Lumia 800 var ett irriterande problem bland många köpare av Lumia 800, som först löstes med en uppdatering av operativsystemet. Men, och ett stort men, mitt laddningsproblem blev inte bara ett OS-problem. Det blev ett hårdvaruproblem. Och det blir speciellt svårt att ladda telefonens batteri när USB-laddningsenheten, fästet på telefonen inte fungerar. Och i december 2013 lämnade jag in telefonen inom garantitiden. Företaget Telecare Service fick återigen uppdraget via telefonoperatören att laga laddningsdelen. Det tog dem 4 veckor. Och i mitten av januari 2014 fick jag tillbaka min telefon. Det fungerade att ladda i 2-3 månader. Sen slutade telefonen sakta att fungera att ladda. Sporadiskt för att sen helt enkelt dö. Nu dessutom som en enhet vare sig programmet ZUNE eller min dator känner igen längre. Rätt sjukt faktiskt.

När detta hände hade garantin precis gått ut. Och varken Nokia, telefonoperatören eller Telecare service ville reparera telefonen som nyligen hade reparerats. Det vill säga Telecare service gjorde definitivt ett uruselt utfört arbete. Undrar egentligen vad de egentligen har gjort eller inte gjort.

I vilket fall som helst kontaktade jag min telefonoperatör som självfallet bad mig kontakta Nokia då garantitiden var passerad. Nokia Care svarade med att svara på deras ena sociala forum med ett de facto ”nej”. ”End of story”.

Jag kontaktade då teleoperatören och beställde en helt ny telefon, efter mycket irritation och besvikelse över hur Nokia och Telecare service skött sig, en telefon med abonnemang där jag inte fick en högre månadskostnad.

Jag kontaktade ett annat företag som reparerar mobiltelefoner som påtalade att det skulle kosta 600 – 800 kronor att reparera laddningsdelen. USB jacket på telefonen. Den som Telecare Service sade sig ha lagat.

Varför Nokia som jag en gång litade på, fullständigt sket i mig som kund är nog rätt enkelt att förstå. Jag är en privatperson och garantin hade passerats. Att deras partner Telecare service gjort ett fullständigt undermåligt arbete var ointressant för Nokia. Ja de bad mig kontakta Telecare service och telefonoperatören, som skickade mig tillbaka till Nokia, som skickade mig tillbaka till Telecare Service som skickade tillbaka mig till – Nokia. Ja ni hör ju själva. Galet och total avsaknad av service.

När jag blev besviken på Nokias totala brist på respekt och service ville jag först hitta en ny Windows Phone telefon. Inte en Nokia, utan ett annat märke med Windows Phone. För jag trivdes med Windows Phone-systemet. Jag fann ingen med samma månadsavgift. Så jag tittade runt på webben. Och då jag trots allt gillade designen på Samsung Galaxy så slog jag till. Än så länge är jag nöjd med min Samsung Galaxy. Hoppas det fortsätter.

Dessvärre vet jag i dagsläget inte om jag någonsin vågar tro på Nokias service igen, och numer Microsoft ”Nokia Lumia” Devices. Det kan låta fjuttigt och löjligt att säga, men det är ju trots allt så vi människor fungerar generellt.

Så enkelt det hade varit om Nokia hjälpt mig med att se till att Telecare service åtgärdade sitt uruselt utförda uppdrag med min telefon istället för att negligera det inträffade. Då hade jag troligtvis köpt en ny Lumia som jag faktiskt tittade på och jag hade talat gott om Nokia som företag. Och jag hade tänkt mig ha kvar min Nokia Lumia 800 som en backup, och till sommaren uppgradera mig till en sprillans ny Nokia Lumia, Microsoft devices. Nu blev det inte så. Det blev en snygg Samsung Galaxy S4 +4G istället. En Android phone. Och en beskrivning här på min blogg över hur besviken jag blev på Nokia, Telecare Service och smartphone modellen Lumia. Som jag egentligen gillade.

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk formgivare och konstnär

Similar Posts

4 Comments

  1. Hej Stefan, du beskriver exakt samma erfarenhet som jag har haft avseende min Nokia Lumia 800 som jag köpte i februari 2012. Varit inne på lagning av laddningsfunktionen under garantitiden och som sedan strax efter garantitidens slutade fungera igen liksom anslutningen till Zune. Känner mig ngt irriterad på hanteringen från Nokia, Telia mfl angående detta skulle jag säga ursprungliga fel på telefonen. Trivs egentligen med telefonen men kommer inte köpa Nokia igen. Ett nytt byte av laddningsfunktionen går på ca 900 enligt uppgift.

    1. Hej Marianne, Verkligen tråkigt att höra. Det tog tid innan i mitt fall TRE och sedan Nokia i Sverige vill kännas vid det hela. Jag fick en lösning som kanske och borde fungera för dig med: Lämna in din Nokia Lumia till Telia som ett reklamationsärende. Kontakta dessutom Nokia Care Sverige och deras Twitter. Då får du snabb respons. Har du inte Twitter, då skapar du snabbt ett gratis twitterkonto. Starta en snabb konversattion med dem. Du kan ju kanske hnvisa till mitt blogginlägg som referens på en med samma problematik? Om ditt 2-åriga abonnemang hos Telia gått ut spelar ingen roll. Du har ett år till minst som är maskinvarugaranti hos Nokia. Du använder Telia som du haft abonnemang hos som inlämningsplats. Men gör det efter att du kontaktat Nokia. Och du bör göra detta å det snabbaste pga av Nokia Lumia 800: ålder som telefon. Jag fick en ny telefon efter att jag lämnat in min Nokia Lumia. Nokia hittade dessutom ett fel som jag påtalat i två års tid – att skärmen blir svart under samtal. Som sagt, jag fick en ny telefon. När jag väl fått direktkontakt med Nokia Sverige så gick allt mycket bra.

      1. Hej o h tack för snabbt svar. Har precis hämtat min Nokia efter byte av laddningsfunktionen. Kostade 800 kr.Har också samma problem som du att telefonen kan bli svart under samtal. Ska nu kolla upp det här. Hälsningar Marianne

Comments are closed.