| |

Intervjuserien: Slipparinga är företaget som ringer åt dig!

Illustratör Stefan Lindblad, Illustration, teckning, Corel painter, Stefan Lindblad, Wacom intuos, slipparinga, slippa ringa, Stefan Lindblad, corelDRAW Master

En ny intervju, denna gång med ett nytt spännande företag. I min konstant pågående intervjuserie har jag intervjuat människor som arbetar inom samma bransh som mig själv. Denna gång tre personer i företaget slipparringa (Slippa ringa kunder, kalla samtal) som erbjuder en utmärkt tjänst för i stort sett alla sorters företag – Ringa!

Jag ramlade plötsligt och lustigt över en blänkare på internet för ett företag, kanske det var ett företagarforum. Företagets namn slog an till mig personligen direkt – slipparinga.se. Vilket härligt namn, och vilken bra idé egentligen. Jag hade för någon dag sedan läst i Dagens Nyheter om ett företag i Stockholm, orkarinte.se. Grundat av en företagsam man, ursprungligen från Kenya: Clay Onyango. Han fångade rätt namn, på pricken rätt!

Illustratör Stefan Lindblad, Illustration, teckning, Corel painter, Stefan Lindblad, Wacom intuos, slipparinga, slippa ringa, Stefan Lindblad, corelDRAW Master
Illustration, teckning av Stefan Lindblad, 2016. copyright, Läs min bloggartikel bilden gjordes till: http://canvas.nu/stefanlindblad-blogg/?p=3174

Vissa företagsidéer, som blivit förverkligade, känns bara direkt så bra. Och vilka namn dessutom! När jag själv startade mitt eget företag 1997, så hade jag 50, ja 50 olika förslag som jag skickade in till PRV. Till slut frågade jag hur jag kunde göra, för jag hade tagit alla bra namn, tyckte jag själv i alla fall, som hade med mitt yrke att göra. Damen på PRV sade: ”Lägg till ett ord eller två”, det blev två till för min del. Men jag använder till vardags mest bara ett av de tre – Canvas. Min hemsida och email är canvas.nu. För att vara helt säker, så slog jag till med ett till domän namn: stefanlindblad.com. Men vad är bra med mitt namn, egentligen?

Säljare som var med innan internets dagar, de reagerar ofta med ett leende ”Ah! Canvas, säljare med väska”. Andra tror att jag säljer tryck på canvasduk. Medans i anglosaxiska länder, som England, USA och Canada, reagerar ofta de som kan vara kollegor i branschen med: ”Great name! Spot on. A clean canvas to create something new and fresh with”. Eller något i den stilen. Men i Sverige, nja, det är liksom inte helt självklart vad det står för. Men, trots tre ord, så använder jag mest ett ord. Och ordet ser bra ut både i gemener och versaler. Ungefär som VOLVO / volvo. Lätt att se. CANVAS /canvas. Ordet tog jag från ”Oil on Canvas”, i olika konstböcker. Och så de två andra orden.

Så, här sitter jag då, och upptäcker detta utmärkta namn, och affärsidé: Slippa ringa. Klockrent!

Hej Annika, Ellinor och Ing-Marie!

Tack för att ni gick med på en intervju. Jag måste ju börja med att fråga, hur kom ni fram till ett så bra namn?

Slipparinga har legat i Annikas bakhuvud ett tag, ungefär 2 år. I höstas var det dags att damma av det som en verklig tjänst och nu är det även ett registrerat bolag. Det är dessutom exakt var det är – att du som kund slipper ringa, alltså heter tjänsten Slipparinga.se! Lite roligt, enkelt och “catchy”

Hur länge har ni funnits?

Själva tjänsten formaliserades under hösten 2015 och vi har haft uppdrag sedan i december 2015.

Vad var det som fick er att starta företaget?

Det finns ett behov därute för företagare och organisationer som har en bra affärsidé, som är bra på att sälja, som vill öka sin omsättning men att själva ringandet till kunder sätter stopp för dem! När Annika tänkte på det, var det just den saken, att ringa, som hon kunde, så varför inte dela på bördan? Annika ringer och företaget säljer? När hon pratade runt i sitt nätverk så var vi tre stycken som hade den här färdigheten och gillade att ringa.

Det är inte ett eget företag även om det finns ett bolag bakom, utan vi är företagare istället för som tidigare (enskilda personer) som har uppdragsavtal med bolaget som äger namnet (som i sig har ett rätt tråkigt namn av gammal hävd, FagerstaBo AB).

Vi tror att det här sättet att samarbeta främjar våra egna verksamheter (som kan vara lite mer kreativa) medan det samtidigt tillåter det oss att ha arbetskamrater och ett gemensamt mål under detta paraply, Slipparinga! All marknadsföring, intervju eller föredrag görs tillsammans, vi meddelar varandra och åker så många vi kan när vi blir t ex intervjuade live i morgonsoffor (senast i Hallstahammar den 3 mars).

Vad är det som ni tycker bäst förklarar er affärsidé?

Tjänsten är mycket enkel! Det är 100 samtal för 4000kr ex moms, varken mer eller mindre! Ingen provision eller betala-när-du-bokat. Den är dessutom personlig för vi som ringer har du namn, röst och bild på. Vi gör det här för dig, och du vet vad du får och du vet vad du betalar för paketet.

När jag gick in på er hemsida, sökte jag av för att se om ni verkade vara ett av alla andra telemarketingbolag som finns där ute. Skulle jag bli besviken, ungefär så. Hur ser ni själva på er verksamhet. Är ni ett traditionellt telemarketing företag?

Neej … vi gillar nog att lyfta företag mer än att sälja telefonsamtal. Om vi bara skulle göra telemarketing skulle inte vi tre som egentligen kostar 800-1000kr/timme ringa, utan vi skulle ha studenter och jobba mer med manus. Men vi har inga manus! Det är bara vi! Vi pratar med dig, om din produkt, process och vilket avslut du vill ha, vilka kunder du riktar dig mot och vad du vill förmedla, vilken USP du har (Unique Selling Point eller “unika säljpoäng” på svenska)!

Själva uppstarten tar ca 1-2 timmars förarbete tillsammans med oss och ca 2-3 timmar för dig att se till att din kundlista är korrekt, anpassad och med rätt information. Själva idén är att DU ska få fler affärer, så vi hoppas att du inte blir besviken på det!

Just telemarketingföretag har i allmänhetens ögon inte det bästa av rykten. Det rings i tid och otid. Ofta fel tid. Hur gör ni för att skilja ut er från den gruppen, att inte få den stämpeln?

De som du har på din kundlista står där av en anledning, och har du varit noggrann så har du även rätt namn på personen på företaget inklusive deras mobilnummer (inte växelnummer). När vi väl ringer så är det som ett vanligt samtal om vädret, det lokala, lite familj eller något annat trevligt – och givetvis vad DU som kund till oss vill ha av dem vi ringt (kundbesök, att göra en demo, marknadsundersökning, att de nappar på erbjudandet du har, samla männiksor till ett möte/event eller något annat). Utan manus är det lätt att höra på den som svarar vad de tycker om att vi ringer, och passar inte tiden så hörs det direkt och vi kan föreslå en annan tid istället om det hänger på tiden … men det brukar vi anpassa. Butiker ringer vi på förmiddagen och upptagna VDar på eftermiddagen eller kl 8 på morgonen!

Det som slog an hos mig, när jag såg ert företagsnamn, och sen gick in på er webbsida, var att det här verkade så klockrent. Och faktiskt en bra tjänst för många små, nystartade som stora och gamla företag. Där bokande av kundmöten, hitta nya kunder, dels är en viktig del, men kanske något som saknas både vilja, ork eller kunskap om. Frågan blir: vänder ni er endast till en sorts företagsgrupper?

Vi vänder oss till de som gör sig bättre i kundmötet än i telefonsamtalet vilket täcker in en del sorts människor – oavsett bransch. Vi tror att dessa människor antagligen talar med varandra eller som du, upptäcker oss för att det är ett latent behov som ligger och lurar (det där dåliga samvetet, du vet!).

Kan ni tänka er en framtid där ni exempelvis säljer era tjänster till den kreativa marknaden? Då tänker jag mig såna som mig själv: Illustratörer, grafiska formgivare, skribenter, journalister och annat dylikt. Företag som ofta går under benämningen ”frilansare”. Deras, och mina kunder, finns nästan överallt dessutom. På fler ställen än man först tror.

Kreativa människor är också företagare – kanske mer så – men allt hänger på en bra kundlista! Vi kan ringa folk högt och lågt, men vad tjänar det till? Om du säljer fågelfrön, vill du tala med en hackspett eller säljer du Big Pack till Granngården? Du vill förstås ha inköparen på Granngården, och helst den person med inköpsansvar för hela Sverige om du vore fröförsäljaren, eller hur?

Vi ber våra kunder att tänka över sin kundlista en extra gång och vi har en gratis guide på hemsidan där man får tips och råd hur man bygger sin kundlista innan vi tar över och börjar ringa. Vi har givetvis även utvecklat tjänster för att hjälpa till med kundlistor – men vår styrka är att ringa när väl kundlistan är gjord. Dessa kringtjänster lanserar vi under 2016 på hemsidan.

Jag frågar, för är det något som kan vara tradigt, och rent ut sagt skrämmande för en del, är just att ringa ett Cold Call – ringa ett säljsamtal.

Riktiga kalla samtal är rätt korta och kan avslutas med “JAG BLOCKAR DITT NUMMER!!” vilket också har hänt. Men har man koll på vem man ringer, så finns det alltid en ingång! Det finns en anledning till att just detta företag är intressant för just denna produkt, organisation eller illustratör. Vi trycker på just detta och hittar en god vinkling och det blir ofta ett trevligt samtal i alla lägen.

Många frilansare vill nog ha agenturer som jobbar för dem,  men få har agenter. De flesta sitter trots allt som vilka företagare som helst. Och behöver kunder som vilket företag som helst. Jobbar hårt med uppdrag. Och uppdrag som kan ta lång tid att slutföra. Och ringa är något som ligger längst ned. Dumt nog. Framförhållningen, när jobben är klara, kan det brista en hel del med. Och agenter arbetar ofta mot media och reklam. Men kunder finns överallt, i alla branscher.

Det är det som är tanken att vi kan hjälpa till med! Det händer, mitt upp i ett annat projekt, att man får en idé att “DE vore en bra kund”. Hur vore det inte att samla ihop 15-20 av dessa goda idéer på företag och kontakter, lägga en timme på en kundlista och ta fram namn och nummer, betala 4000kr och få gå på kundmöten innan ditt uppdrag är slut ? Med all säkerhet har du något nytt att se fram emot redan när det förra uppdraget tar slut! De 4000kr har du säkert tjänat igen om du får åtminstone ett av de uppdragen du går på kundmöten för! Annika har varit konsult och vet precis hur det är! Hade hon engagerat sig lite tidigare än dagen efter uppdragets slut, så skulle hon inte suttit här idag … vilket kanske var en bra idé ändå!

Hur går det till rent praktiskt?

Efter en första kontakt oftast per email eller telefon, och att du köper oss som personer (ni måste ju lita på att vi kan framföra er produkt såsom ni vill ha den presenterad för kunden) så möts vi via Skype eller fysiskt om du finns i Västerås med omnejd. Stockholm är i Västerås omnejd. Då pratar vi som mest en timme om själva produkten, kunderna och tillvägagångssättet samt givetvis om syftet och något om vilket avslut du vill ha.

Oftast behöver du gå tillbaka och jobba på din kundlista vilket gör att andra delen av vårt kundmöte händer någon vecka senare. Då tittar vi specifikt på vad som ska sägas (vi har skrivit ut informationen vi fått från första mötet) och går igenom kundlistan. Är det något speciellt vi ska tänka på, säga till någon, eller undvika att säga? Vi sätter också upp tidsramen på 14 dagar (10 arbetsdagar och inträffar det helgdagar under ringperioden så skjuter vi fram motsvarande antal dagar) samt möjligen en gemensam kalender. Fakturan går ut dag 1 av ringperioden och inte före dess även om vi är överens tidigare.

Under perioden när vi ringer, får du mail när något behöver göras från din sida t ex maila en kund innan vi kan ringa igen! Det kan också bli så att vi pratade in dig personligen vilket gör att du själv måste ringa upp nästa gång och t ex prata med VD och boka själva mötet. Det händer t ex när man säljer en specifik tjänst och kunden vill veta mer i detalj vad som ska utföras. Detta är då för dig som kund i princip ett “hett samtal” allaredan.

Efter ringperioden skickar vi en rapport vilken oftast är en utvecklad kundlista i excel med de kommentarer vi tagit emot och avslut som skett. Den kan se lite olika ut beroende på hur kundlistan såg ut som vi fick av dig.

Ungefär en månad efter avslutet så får ni en kundundersökning som vi gärna ser att ni fyller i åt oss så att vi kan utveckla vår tjänst ytterligare! I samband med detta så frågar vi också om du behöver något annat för att få igång din försäljning. Vi har nämligen ett nätverk av personer som har kringtjänster för marknadsföring, hitta säljare, kundundersökningar eller annat som vi kan förmedla om du vill och behöver.

Vad kan man förvänta sig, om man anlitar er?

Att vi ringer numren på listan och att vi pratar för dig (vi säljer t ex inte oss själva under samtalet).

Vad förväntar ni er av era kunder?

En riktigt bra kundlista, för det gör jobbet så mycket roligare!

Om ni ringt alla samtal, och inget nytt uppdrag eller möte, ja helt enkelt inget resultat. Vad händer då?

Då har vi gjort vårt jobb och du har betalat 4000kr för en marknadsundersökning!

Oftast är det något i kundlistan som inte fungerade t ex själva kundgruppen för produkten eller produkten i sig eller något annat. Eller så har ni gjort en fin reklamkampanj som kan följas upp vid senare tillfälle med snigelpost, spontanbesök eller i sociala medier!

Vi garanterar inget resultat utan vi garanterar att de på listan blir ringda. Du står själv för kundlistan och hur den utformas, och den är jätteviktig! Det är därför vi trycker så mycket på det i våra inledande möten.

Vad hoppas ni att era kunder ska känna efter avslutat uppdrag?

Förväntan; “nu börjar arbetet!” Gå med ett leende från öra till öra till sina bokade kundmöten eller till eventet med fler gäster än väntat!

Om man nu sitter där ute i stugorna framför sina arbetsbord, och vill ha nya kunder, och för se ert excellenta namn, vad ska de göra då? Vem skall de ringa?

Gå in på www.slipparinga.se eller ring Annika på 08-217011 eller maila info@slipparinga.se! Vi svarar i princip på dagen om inte inom en timme! Du hittar oss också på Facebook: www.facebook.com/slipparinga

Och nu frågan som alla får som är med i min Intervjuserie: Kaffe eller te till frukost?

Annika: Kaffe med mjölk. Helst kaffe från Björklunds kafferosteri i Västerås och laktosfri mellanmjölk.
Ellinor: Te! Gärna ett smaksatt te som Rooibos vanilj med en tesked honung i!
Ing-Marie: Ett hett gott grönt te!

Underbart! Och tack för att ni ville vara med i min intervjuserie.

Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk designer

Similar Posts

One Comment

Comments are closed.