Facebook statistik och vad betyder de där orden i annonshanteraren
Beskrivning av statistikens innebörd
i Facebook & instagrams annonshanterare.
Att arbeta med annonser för visning på Facebook och instagram är en mindre mardröm, kan jag själv tycka. I somras fick en reklamannons skapad för visning på Facebook och instagram resultat som var minst sagt oväntad. När sedan statistiken gicks igenom så blev en kund väldigt undrande över resultaten. Vad betydde resultaten annonserna gav och vad betyder alla ord som i annonshanteraren på Facebook. Inte alltid lätt. Här ett litet enkelt försök med att sammanställa informationen. En info som min kund tyckte gjorde det lite lättare att ta till sig. Ett smakprov helt enkelt.
Här nedan följer textutdrag från Facebooks egen suportsida. För mer läsning i detalj rekommenderas vidare läsning på deras webbsida. ”Annonsera som småföretag”. Och: ”Hantera Addsmanager på Facebook, Meta”.
EXPONERINGAR
Exponeringar mäter hur ofta dina annonser har visats på skärmen för målgruppen. Exponeringar från vissa placeringar ackrediteras av Media Rating Council (MRC).
KOSTNAD PER RESULTAT
Den genomsnittliga kostnaden per resultat från dina annonser. I vissa fall kan detta mått vara uppskattat och ha rapporterats av ett tredjeparts-API.
SPENDERAT BELOPP
Spenderat belopp visar hur mycket du har spenderat på annonser med klick till Messenger under den angivna tidsperioden. Det kan omfatta belopp som redan har fakturerats samt fakturerbara belopp som inte har fakturerats ännu.
RÄCKVIDD
Räckvidd mäter hur många Kontocenter-konton som ditt budskap har visats för under en annonskampanj. Konton i Kontocenter kanske inte alltid klickar på dina annonser men de är mer sannolika att interagera med ditt företag när de ser ditt budskap. Din räckvidd kan påverkas av bud, budget och målgruppsinriktning.
RESULTAT
Se statistik för annonsresultaten för varje annons som du kör på Facebook, Instagram och andra produkter bland Metas tekniker. Dessa uppgifter innefattar följande: antalet personer som ser annonsen. antalet personer som klickar på annonsen.
INSTÄLLNING FÖR ATTRIBUT
Attributionsinställningen är en begränsad tidsperiod då konverteringar kan krediteras dina annonser och kan användas som information för kampanjoptimering.
BUDGET
En budget är den summa pengar du vill spendera på att visa personer dina annonser. Den är även ett verktyg för kostnadskontroll. Budgeten hjälper dig att styra din totalkostnad för en kampanj eller annonsuppsättning på samma sätt som en budstrategi hjälper dig att styra din kostnad per resultat.
BUDSTRATEGI
Ditt val av budstrategi talar om för oss hur buden ska läggas i annonsauktioner. Rätt budstrategi kan hjälpa dig att få mätbara affärsresultat så som större total försäljning, fler kunder och ökad räckvidd för ditt varumärke. När du beslutar dig för en budstrategi är det viktigt att identifiera hur du mäter framgång för ditt företag. Därefter väljer du det alternativ som matchar dina affärsmål. Vi erbjuder tre budgivningstyper: spenderingsbaserad, målbaserad och manuell.
Dessa olika rubriker från Exponeringar till Budstrategi är utdrag från Facebook. Det finns en hel del att läsa mer om och mycket att lära sig mer om.
Hoppas den här illa manualen med textbeskrivning direkt från Facebook, kan vara till lite mer hjälp. Det är en djungel där ute.
Stefan Lindblad
Illustratör, konstnär
och en som skapar webbsidor till och från.