Skatteverkets webbsida tappar i användarvänlighet
Konstruktiv kritik om Skatteverkets webbsidas service och tillgänglighet.
Skatteverket har en webbsida och som myndighet är det viktig att den är anpassad för de medborgare den är satt att ge service, och den medborgare som de ålägger att inkomma med uppgifter. det ska vara enkelt. Det är ett kvalificerat yrke som ofta går under benämningen ”User Experience Designer”. På svenska ungefär: Användarvänlighets designer.
Exempel 1)
Nu skulle jag precis logga in på mitt skattekonto. Men hittar inte inloggningssidan.
Att hitta till inloggningssidan för mitt skattekonto borde vara bildligt talat mitt framför min näsa på skärmen. Inte bara mitt framför. Den borde vara en självklarhet att omedelbart och enkelt hitta. Varför? Jo för Skatteverket kräver som myndighet att vi medborgare skall inkomma med uppgifter. Och som enskild firma, frilansare kanske du loggar in 1 – 2 gånger per kvartal för att lämna in dina deklarationsrapporter o.s.v. En del låter all bokföring och administration skötas av en redovisningskonsult eller revisor som lär sig hitta på webbsidan. Men alla gör inte det. Utan de loggar in själva. Dels för att ha koll på sin ekonomi o.s.v eller för att de sparar pengar och gör just den vardagliga bokföringen själva.
Så här kommer då Skatteverket in. De är medborgare som arbetar för alla oss medborgare – ja jag vet det verkar inte alltid vara fallet, men så är det. Skatteverket är en statlig myndighet. Och de ska inte bara driva in pengar till allas vårt välmående, utan även ge oss service. Ja jag vet det är inte heller alltid fallet, men så är det.
Exempel 2)
Urusel användarvänlighet. En snygg sida är värdelös om den inte uppfyller sitt syfte. I deras fall: Tillgänglighet & Service
Om skatteverket har bestämt att vi ska använda så lite papper som möjligt och göra det lättare för skatteverket att ha koll på våra inkomster och utgifter – och kräva mycket och snabbt och stressigt från oss medborgare, ja då är det deras skyldighet att göra det så enkelt för oss medborgare som möjligt.
Man kan inte kräva utan att ge något tillbaka.
3)
De har gjort om skatteverkets webbsida så att när väl lyckats logga in via e-tjänsten, så är det obegripligt att just inloggningssidan för att lämna in sina deklarationsuppgifter ska ta så lång tid och vara så osynlig. Helt obegripligt. Det borde vara deras ”To of Mind” som det är för medborgarna att snabbt och utan strul SE denna inloggingssida. Istället är det klick efter klick efter klick på skatteverkets hemsida. Man kan ju mycket väl att missat länken för allt onådigt klickande och brist på användarvänlighet.
Och slutligen
I våras så kontaktade jag skatteverket för att kunna lämna in en rapport, blankett via deras e-tjänst. Det visade sig att handläggaren på Skatteverket inte hittade själv på deras webbsida. Det är rätt uruselt om jag ska vara helt ärlig. Handläggaren bad att få återkomma när handläggare visste var inloggningssidan var någonstans. Det visade sig att det som då stod på webbsidan, och det som tidigare personal på skatteverket per telefon arrogant och nonchigt bett mig hitta själv för det stod ju där… visade sig gå till en helt annan sida om något nästan helt annat. Jösses.
Så jag ber Skatteverket ta sig en rejäl funderare och sitta med företaget som gör deras webbsida och kräva omedelbar skärpning och fixa till det som fattas – Användarvänlighet.
Jag säger det igen: En snygg sida är värdelös om den inte uppfyller sitt syfte. I ert fall: Tillgänglighet & Service.
Och var ligger inloggningssidan? Mitt framför näsan men nästan inbakad i en bild så den smälter in för mycket. Det är gult, gultonat och gult och gult och gult. Samtidigt som det är en meny som inte innehåller samma inloggningslänkar. Igen vissa kommer se detta omedelbart medans vissa inte. Idag när jag var stressad hittade jag inte. Och det är onödigt att det ska vara så här. Självfallet ska allt som är viktigt att hitta, finnas i det som 20 års internetanvändande, surfande lärt oss: Kolla i menyerna. Och Skatteverket har valt en bra horisontal meny, men de har valt att tro att inloggningsfunktionen bäst syns om den ligger mot en bakgrund som är ett foto. Det är värst under fliken ”Privat” som man först ser, medans den under fliken ”Företag” är lite bättre. Lägg därtill att när man väl klickat ”Skattedeklaration” så kommer man till en sida som ser ytterligare lite annorlunda ut. Detta skapar ett onödigt kaos av länkar hit och dit som man frenetiskt söker efter.
Och detta elände har folk fått betalt för att utföra.
Stefan Lindblad
Illustratör, grafisk formgivare & konstnär
www.canvas.nu